Boring Ostrava and beautiful Krakow - Reisverslag uit Brno, Tsjechische Republiek van Anne Koop - WaarBenJij.nu Boring Ostrava and beautiful Krakow - Reisverslag uit Brno, Tsjechische Republiek van Anne Koop - WaarBenJij.nu

Boring Ostrava and beautiful Krakow

Door: anneinbrno

Blijf op de hoogte en volg Anne

14 November 2010 | Tsjechische Republiek, Brno

Daar zijn we weer! Tijd voor een update dacht ik zo (en dat kreeg ik van verschillende kanten ook subtiel te horen ;) )..

Zoals ik de vorige keer al vertelde zouden we naar Olomouc en Krakau gaan. Maar voordat het zover was besloten we om eindelijk het Spillberk Castle dat midden in de stad ligt te beklimmen. Het weer was die dag erg goed en met alle gekleurde bladeren aan de bomen en op de grond zorgde dat voor een mooi herfsttafereel. En de volgende dag op naar Olomouc; nou waren helaas alle bustickets al uitverkocht en vertrokken we dus naar het stadje Ostrava (vlak bij de Poolse grens)… We wisten helemaal niks over de stad, en dat was gelijk ook de valkuil. Ostrava is de meeste saaie, dode stad waar ik ooit ben geweest! We waren er op een zaterdag en werkelijk alles was uitgestorven… Maar gelukkig lieten Kelsey, Hannah en ik ons daar niet door van de wijs brengen en hebben we de dag doorgebracht met sightseeing (wat maar liefst 50 minuten in beslag nam), uit eten gaan, de meest rare plekken bedenken om foto’s te maken en ronddwalen door de plaatselijke shopping mall (waar ook al geen hond te bekennen was). Al met al was de dag toch erg geslaagd en was het ook wel leuk om weer eens een dagje weg uit Brno te zijn :)
De donderdag erna was het een nationale feestdag en vertrokken we met z’n zessen (Wiebke, Hannah, Kelsey, Louise, Stavros en ik) naar Krakau, waar zich op zaterdag ook Jelena en Bojana bij ons voegde. Krakau is echt een mega mooie en leuke stad, het is (vergeef me m’n vooroordelen) zo anders dan dat ik me Polen had voorgesteld. Mensen spreken Engels op straat, in de winkels en restaurants (wat hier in Brno maar zelden voorkomt en dus een verademing was), het is goedkoop (ik zeg drie gangen menu voor 7,50 euro, die houden we erin) en het weer was ontzettend goed (geloof het of geloof het niet!). Ook zijn we een dag naar Auschwitz geweest, wat eigenlijk niet in woorden te omschrijven is. Het is een ontzettend vreemd gevoel om daar rond te lopen, verhalen te horen en foto’s en filmpjes te zien. Ik denk dat er maar weinig plekken op de aarde zijn die zoveel indruk op je kunnen maken.

Na deze vier bijzondere en leuke dagen was het (helaas) tijd voor serieuze dingen. M’n eerste essay moest ingeleverd worden en er stonden ook twee mid terms op het programma. Inmiddels heb ik m’n punt voor m’n essay terug; (omgerekend) een 9… Moet zeggen dat ik er niet eens heel erg trots op ben, het essay moest namelijk gaan over je persoonlijke reflectie over de film Marketa Lazarova (‘the best Czech movie ever!!!’ ahum, ahum). Nou vraag ik me ten eerste af waarom je in hemelsnaam op de universiteit een persoonlijke reflectie moet schrijven, want je mening geven bij het schrijven van papers en essays is namelijk het eerste dat ons werd afgeleerd tijdens onze eerste mooie uurtjes AcVa op de UvT, en ten tweede hoe kan iemand jou persoonlijke reflectie beoordelen met een punt... Maar goed, een 9 is een 9 natuurlijk, er zijn ook mensen die beoordeeld zijn met een veel lager punt, dus mij hoor je niet vanaf nu er niet meer over klagen ;)
Verder is dit weekend een weekend om lekker rustig aan te doen en bij te komen. Voel me niet helemaal 100% fit, dus heb geen halsbrekende toeren uit gehaald. Daarnaast hebben veel mensen volgende week nog mid terms en is iedereen dus hard aan het studeren. Gaf mij de tijd om lekker uit te slapen, dit verhaaltje voor jullie te typen en eindelijk GTST weer in te halen (a)
Volgend weekend willen we weer een dagje weg gaan binnen Tsjechië, waarschijnlijk naar Olomouc (als de bustickets niet weer op zijn) of Praag. En het weekend erna komen papa, Inge en Margreeth dan eindelijk op bezoek :D Het weekend daarna zal gebruikt worden om hard te leren voor m’n twee tentamens van de week erna en het schrijven van m’n tweede essay voor Czech cinema. En jammer genoeg is het weekend daarna alweer het laatste weekend dat ik in Brno ben! Moet zeggen dat de tijd hier echt voorbij vliegt. Op woensdag 15 december vertrekken Hannah en ik vanuit Brno en we hopen dan de dag erna in de middag in Nederland aan te komen. Op de planning staat dan lekker eten bij oma en opa, het showen van m’n crib en Tilburg, een dagje Amsterdam en niet te vergeten de kapper. Maar gelukkig mag ik begin januari nog een keer terug naar Brno vliegen om een tentamen te gaan maken ;)

En verder wil ik nog even een misverstand uit deze wereld helpen; ik vind het heus niet leuk om af te wassen! Maar ik vind afwassen met een spons nog MINDER leuk dan afwassen met een afwasborstel ;)

Na shledanou!


  • 14 November 2010 - 16:25

    Oma:

    zat ik toevallig aan de computer en kreeg een e-mailbericht van Anne.Gauw lezen natuurlijk en als 1e reageren.(haha)
    Het is weer supergezelig geschreven en je ziet wel erg veel zo met al die uitstapjes.
    Ik ga van de week even naar pappa om het pakje af te geven. Kun je je vrienden en vriendinnen iets van Nederland laten proeven en zien.
    Nog maar een maand en het zit er weer op. Wat vliegt de tijd.
    dikke kus

  • 14 November 2010 - 16:25

    Miriam:

    Joehoe!! Ikke ikke :-)
    Weer een mooi verhaal. Hoop dat je je een beetje beter voelt?!
    Nog even en dan heb je je boek en chocomelk!!
    Kuske

  • 14 November 2010 - 16:26

    Miriam :

    Potverdorie die oma! Zat toevallig achter de computer ja ja ;-)

  • 14 November 2010 - 17:46

    Maarten:

    Dat klinkt, afgezien van je minder fitte gesteldheid, alsof het allemaal helemaal prima is daar. Goed om te lezen! Nog wat mooie tripjes voor de boeg en inderdaad ben je binnen no-time weer in NL dus geniet er nog ff met volle teugen van daar! (niet te letterlijk ;)) x

  • 14 November 2010 - 19:40

    Sanne:

    Leuk leuk leuk weer! Krakau klinkt erg leuk, daar moet ik ook een keer heen ;) Relax ze nog en geniet van je tijd in Brno, wat gaat dat snel! xx

  • 14 November 2010 - 19:58

    Tante Dorientje:

    Ja ja toevallig achter de computer ja.....nou ik stond toevallig op de golfbaan, what's new:-) Dus ben helaas de laatste deze keer! Maar wel aktief bezig geweest! En dat in de regen, pfieuw.....! Gisteren in Amsterdam gaan stappen, erg leuk! En nu snap ik dat oma mijn voicemail ingesproken heeft daarstraks, wilde me inpeperen dat ze de eerst was denk ik:-)
    Leuk verslag weer, blijft leuk om te lezen wat je allemaal bezig houdt!!! En inderdaad de tijd gaat snel! Te snel af en toe!
    Dikke kusssss

  • 16 November 2010 - 17:22

    Mary:

    Hey chica! Druk druk druk met van alles en nog wat lees ik wel weer. Heel goed! Geniet er nog van deze laatste weken (het is idd snel gegaan :S) en we ontvangen je graag weer in het koude Nederland!

    x

  • 16 November 2010 - 18:47

    Papagidi:

    Sjongesjonge, dat werd inderdaad tijd ;-)
    CU in Brno!
    XP

  • 17 November 2010 - 20:13

    Carolien:

    Leuk om je belevenissen weer te lezen!
    Goeie tip om een keer een ryanair vluchtje naar Krakaw te boeken :-)
    Geniet er nog maar van daar, want de tijd gaat echt super snel!
    xxCaro

  • 21 November 2010 - 20:10

    Ellis:

    Tijd vliegt echt, nog maar paar weekendjes, maar wel met goede invulling zie ik! Vooral afgelopen weekend GTST kijken, het is zoo spannend nu :P Nee geniet nog vooral van je tsjechische exchange leventje, een veel plezier met het aan je fam showen. En leuk dat Hannah komt, samen lekker stampot eten, schrobbelertjes drinken, vogelhuisjes spotten en s'avonds bij mensen binnen gluren ;)
    Kus

  • 11 December 2010 - 08:45

    Tante Dorientje:

    Hey mupke!!!!

    Hoe is het met je? Alweer een beetje zin in de terugreis of wil je er nog niet aan denken?
    Kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tsjechische Republiek, Brno

Studeren in Brno

Recente Reisverslagen:

11 December 2010

Laate maand in Brno!

14 November 2010

Boring Ostrava and beautiful Krakow

18 Oktober 2010

Wenen en sightseeing in Brno

27 September 2010

Introductie en eerste colleges

08 September 2010

Vakantie!
Anne

Actief sinds 23 Juli 2010
Verslag gelezen: 234
Totaal aantal bezoekers 6960

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2010 - 16 December 2010

Studeren in Brno

Landen bezocht: