Wenen en sightseeing in Brno - Reisverslag uit Brno, Tsjechische Republiek van Anne Koop - WaarBenJij.nu Wenen en sightseeing in Brno - Reisverslag uit Brno, Tsjechische Republiek van Anne Koop - WaarBenJij.nu

Wenen en sightseeing in Brno

Door: anneinbrno

Blijf op de hoogte en volg Anne

18 Oktober 2010 | Tsjechische Republiek, Brno

Jaaa lieve kijkbuiskinderen, daar zijn we weer! Een blik op mijn waarbenjij.nu liet mij zien dat mijn laatste veslag alweer drie weken geleden is. Kortom, tijd voor een update! En ik beloof dat ie deze keer niet zo lang zal zijn :)

Zoals ik jullie in het vorige verslag al vertelde zaten er een paar culturele voorstellingen aan te komen. Beide balletvoorstellingen waren heel erg mooi om te zien (en wat een geluk dat er alleen gedanst werd en we dus geen Tsjechische hoefden te verstaan ;) )! De balletvoorstelling Carmen was zelfs zo mooi dat ik ook ontzettend graag naar de opera wil die in maart in Nederland speelt. En mijn lieve oma wilde deze ook graag zien en heeft hiervoor twee kaartjes besteld! Jeeej, de eerste activiteit in mijn agenda na 1 januari is een feit ;)
Het weekend van 1 oktober ben ik samen met Coco, Wiebke en Marina naar Wenen geweest. Marina kreeg het voor elkaar om onze bus naar Wenen te missen (terwijl deze nog 20 minuten op haar gewacht heeft), het Mexicaanse half uurtje zullen we het maar noemen! Gelukkig kon ze alsnog met de trein komen en voegde ze zich ‘s avonds weer bij ons. Wenen was nog steeds heel erg mooi (en koud). Op zaterdagnacht was er ‘de lange nacht van de musea’ waarbij, je raad het al, de musea de gehele nacht geopend waren! Ook zijn we naar een echt Kaffeehaus geweest, waar de Sachertorte en melange uiteraard geproefd moesten worden :) En als laatste heb ik eindelijk het Hundertwasserhaus gezien, want vorig jaar konden we deze helaas niet bezoeken door tijdgebrek!
Voor de rest stonden de afgelopen drie weken vooral in het teken van colleges, rondwandelen door Brno, samen eten en feestjes vieren. Afgelopen vrijdag hebben Burgi, Kelsey, Hannah en ik eindelijk een fatsoenlijke sightseeingtour door Brno gedaan (beter laat dan nooit!). Hierbij hebben we ook de zogenaamde crypte bezocht. In deze crypte is de luchtcirculatie erg goed dat de (een paar honderd jaar oude) lichamen die daar opgebaard liggen goed bewaard zijn gebeleven. Dit was een vrij rare beleving, maar het was wel gaaf om te zien! Ook hebben we de kathedraal en de kerken bezocht, en uiteindelijk belanden we in onze vertrouwde lunchroom, Café Liberty, waar ze de beste pannenkoeken (jaaaa het is waar, ik eet pannenkoeken) serveren.
Vanochtend had ik weer mijn wekelijkse conversatie uurtje, en gelukkig kwamen er deze week wel twee studenten opdagen! Vorige week was er niemand, omdat ze toen net terug waren van hun studiereis (naar Polen) en ze nog veel huiswerk te doen hadden.
En sinds gisteren weet ik ook wanneer mijn bezoek (papa, Inge en Margreeth) langs gaat komen; 26, 27 en 28 november! Zal de komende weken eens gaan bedenken waar ik jullie allemaal mee naar toe ga nemen :) En ook zal ik bedenken wat ik ontzettend mis aan Nederland en wat jullie absoluut mee moeten nemen (Chocomel!!). Trouwens hetgene wat mij ontzettend stoorde is dat ze hier in de winkels nergens afwasborstels verkopen en iedereen z’n afwas met een spons doet! Gelukkig is Wiebke dit weekend naar Amsterdag geweest en heeft ze als het goed is een afwasborstel voor mij gekocht! Het is maar waar je blij van kan worden :)
Volgende week zaterdag gaan we waarschijnlijk een dagje naar Olomouc (de derde stad van Tsjechie) en het weekend erna gaan we vier dagen naar Krakau!

Ohja, ik krijg trouwens veel vragen van de andere studenten over Nederland, uiteraard gaan de meesten vragen over drugs, kaas en fietsen, maar mijn Servische vrienden zijn vooral origineel in hun vragen:
- Is het waar dat in Nederland alle mensen hun gordijnen ‘s avonds open laten, ook al is het donker op straat en kan iedereen dus binnen kijken wat je aan het doen bent? (jaaaa papa!!)
- Is het waar dat Nederlanders speciale huisjes hebben waar ze vogels in laten overnachten? Ik: Ja, en ik kan het nog gekker maken, want in de winter leggen veel mensen eten voor de vogels in die huisjes zodat ze niet verhongeren. Dat vonden ze toch wel heel aardig van ons en misschien dat ze dat ook gingen doen als ze weer thuis waren.
- Is het waar dat we parkeergarages voor fietsen hebben? Ik: Ja, en meestal zijn die nog gratis ook. Wauw, ik wil in Nederland komen wonen!

En dat was het weer voor vandaag, ik ga snel weer verder met de Tsjechische grammatical te leren!
Liefs, Anne

  • 18 Oktober 2010 - 12:24

    Renskje:

    wat heerlijk voor je dat je je afwasborstel krijgt!!! geniet van het afwassen!

  • 18 Oktober 2010 - 12:32

    CA:

    Klinkt weer goed al die vooroordelen, maar deze zijn behoorlijk kloppend en idd origineel! Goed bezig Anne en veel plezier de komende tijd! Daarnaast sluit ik me aan bij Renskje en hoop ik dat je de komende tijd ontzettend veel moet afwassen :D xxxxx CA

  • 18 Oktober 2010 - 12:34

    Oma:

    Ha mop
    Heerlijk weer een uitgebreid verslag van je te lezen.Het houdt niet op met alle leuke en interessante dingen die je meemaakt. Geweldig!
    Geef maar een waslijst op en ik breng het wel naar Pappa(mits hij niet overpakt is en het vliegtuig dan niet in mag)1 pak chocomel is al een kilo. Weer ben in Dorine voor. Die zal balen.Een dikke knuffel en tot op msn.

  • 18 Oktober 2010 - 12:38

    Oma:

    weer ben in moet natuurlijk weer ben ik zijn. Had mijn leesbril niet op

  • 18 Oktober 2010 - 13:22

    Carolien:

    Nooit geweten dat die dingen zo speciaal zijn aan Nederland zeg, haha! ;-) Origineel gevonden!
    Waar je al niet blij van kan worden als je in het buitenland bent!
    Geniet er nog van en blijf maar veel van die leuke uitstapjes maken :)
    xxCaro

  • 18 Oktober 2010 - 16:39

    Miriam:

    Hey mupke,

    Wat een schrijftalent!! natuurlijk wist ik het meeste al, maar super om te lezen....
    De treinkaartjes zijn trouwens binnen :-) en goed dat ik weet dat je zo geniet met en van een afwasborstel :-) zal ik onthouden.
    Woeha en zelfs ik ben Dorine voor!!! Laat even weten wanneer het volgende verslag komt dan kan ik ook oma verslaan........
    Geniet lekker verder!

    Polibek maminka!

  • 18 Oktober 2010 - 18:26

    Mary:

    Zitten die Serviërs ons nou voor de gek te houden omdat we vogelhuisjes hebben? Pfff... wat een dierenbeulen, zeg.

    Veel plezier op al je leuke tripjes in het vooruitzicht!

    x

    PS: de foto's zijn allemaal in goede orde aangekomen, ja. Alleen gaan ze met zo'n enorme traagheid open dat ik gewoon sjaggerijnig wordt van m'n eigen vakantiefoto's!

    PPS: De geplande kozijnen-en-deuren-collage is gesneuveld voor de foto van Pula. :P

  • 18 Oktober 2010 - 18:35

    PapaGidi:

    Hé Anne, leuk om weer een verslag te lezen! We hadden elkaar natuurlijk al via Skype gesproken(dat werkt fantastisch trouwens!) maar alles lezen heeft toch ook weer een leuke dimensie.
    Wat ons bezoekje betreft: we denken erover met de auto te komen.De tijdswinst met het vliegtuig is toch beperkt omdat we niet rechtstreeks op Brno kunnen vliegen. Ik ga nog ff kijken of er met de trein nog iets te boeken valt maar anders wordt het waarschijnlijk de auto. Tot spreeks, XP-)

  • 18 Oktober 2010 - 18:55

    Tante Dorientje:

    Nou het moet niet gekker worden, mama en oma die zo rap zijn met reageren. Ik stond even op de golfbaan , anders was ik echt de eerste geweest!!!
    En ik zie dat Gidi met de auto gaat komen, dus oma kan de pakken chocomel naar Maarheeze gaan brengen, woehaahahhaah!
    Hoezo heb jij geen afwasmachine daar? En niet slim van je dat je toegeeft dat je blij bent met een afwasborstel, nu ben je het haasje als je weer thuis bent:-)! Het klinkt allemaal erg leuk en gezellig daar, dus dat is fijn om te lezen! Geniet er nog lekker van en niet vals spelen met de snelheid van reageren, dus niet jullie mam snel inseinen!
    Ik zeg dikke kus en hastalapasta!

  • 21 Oktober 2010 - 14:10

    Ellis:

    Leuk verhaaltje :D maar waar blijven de wenen pica's? Vermaak je in Krakau! xx

  • 05 November 2010 - 20:09

    Esther:

    Hey Anne, Ik ben even een avond alle reisverhalen aan het inhalen die ik nog niet gelezen heb van alle buitenland-gangers. :-) Erg leuk om allemaal te lezen! Ik doe trouwens m'n afwas ook altijd alleen met een spons haha. :-) Veel plezier nog daar! X Esther

  • 09 November 2010 - 12:17

    Thomas:

    hee anne!
    looks like you're having fun :) ik vind die vragen aan het eind van je stukje echt zo vet haha :D nooit over nagedacht maar idd te raar voor woorden dat we parkeerplekjes voor fietsen hebben. ik heb zelfs een nummerbord op mn fiets :P
    naja tot snel, miss chocomel!
    grtz

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tsjechische Republiek, Brno

Studeren in Brno

Recente Reisverslagen:

11 December 2010

Laate maand in Brno!

14 November 2010

Boring Ostrava and beautiful Krakow

18 Oktober 2010

Wenen en sightseeing in Brno

27 September 2010

Introductie en eerste colleges

08 September 2010

Vakantie!
Anne

Actief sinds 23 Juli 2010
Verslag gelezen: 213
Totaal aantal bezoekers 6964

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2010 - 16 December 2010

Studeren in Brno

Landen bezocht: