Vakantie! - Reisverslag uit Brno, Tsjechische Republiek van Anne Koop - WaarBenJij.nu Vakantie! - Reisverslag uit Brno, Tsjechische Republiek van Anne Koop - WaarBenJij.nu

Vakantie!

Door: anneinbrno

Blijf op de hoogte en volg Anne

08 September 2010 | Tsjechische Republiek, Brno

Jaa lieve mensen, daar is ie dan eindelijk: m’n eerste reisverslag. Mary is twee uurtjes geleden op de trein naar Bratislava gestapt, om naar Brussel te vliegen. Oftewel, ik heb weer genoeg tijd ;)

Raar dat ik alweer bijna drie weken van huis ben, terwijl het voor m’n gevoel nog niet zo lang geleden is dat we vertrokken. Al lijkt de eerste vakantiedag wel weer maaaaanden geleden… En over vakantie gesproken, ik zal jullie even bijpraten over al onze belevenissen van de afgelopen weken!

Onze eerste bestemming was het pretpark Europa Park in Rust (Duitsland). We konden hier ook meteen onze tent-bouw-skills tonen en gelukkig hebben we die dan ook! Het pretpark was heel erg vet, super mooi gethematiseerd en veel achtbanen. ’s Avonds op de camping nog in de polonaise met zingende Mexicaantjes gelopen, dus het feest was compleet!
Na het Europa Park zijn we doorgereden voor een bliksembezoek aan Zurich. We zijn hier heel kort geweest, omdat we een nachtje langer op de camping in Rust waren gebleven. Omdat het zondag was, was het vrij rustig in de stad, en zijn we lekker langs het water gaan wandelen en hebben we een beetje aan shight seeing gedaan. Aan het eind van de middag was het tijd om door te rijden naar Como. Hier sliepen we in een leuk hostel, met erg vriendelijke eigenaresse die ons veel te vertellen had. Na een avondje lekker geslapen te hebben, zijn de stad gaan verkennen. Leuke, kleine stad met erg behulpzame Italiaanse oma’tjes ;)
De volgende dag zetten we koers naar Venetië. De camping waar we verbleven was super leuk! Personeel dat aardig en gezellig was en een bus die heen en weer naar Venetië reed. Wat een mooie stad is Venetië! We hebben heel de dag door de straatjes gewandeld, lekker in een parkje gerelaxed en de gondels aanschouwt. De dag erna hebben we overdag lekker aan het zwembad gelegen om een dagje uit te rusten (jaja, hoort er ook bij ;)), en ’s avonds zijn we naar Ljubljana gereden. Hier hebben we de volgende dag een free walking tour van een paar uur gedaan waarbij we alle ins & outs over de stad te horen kregen. Verrassend leuke stad, waar heel veel jonge mensen wonen. Hosteleigenaar vond het ook allemaal wel prima, aangezien ik met de auto tegen z’n hekje op was gebotst (niks ernstigs, beginnersfoutje zullen we maar zeggen), en hij daar eigenlijk alleen maar een beetje om moest lachen. ’s Avonds nog een Engelsman geleerd hoe het spel Skipbo gespeeld wordt.
Na twee nachtjes in Ljubljana te hebben geslapen zijn we naar Rovinj gegaan, hier mochten we weer heerlijk op een camping staan. Hier zijn we het dorpje Rovinj gaan bezichtigen en daarna nog naar Pula gegaan om daar rond te wandelen. Helaas kwam er na deze dag een einde aan het mooie weer! Toen we terug op de camping waren bleken we onze tent-bouw-skills toch iets overschat te hebben, want de binnenkant van de tent was nat. Mary’s slaapzak was doorweekt en ook de luchtbedden waren van de onderkant nat. Dit was des te meer reden om de dag erna bij de Plitvice meren in een blokhut te gaan slapen in plaats van onze vertrouwde tent :) Na een paar uur (zigzaggend) door de bergen te hebben gereden kwamen we dan eindelijk aan in Plitvice, wat echt een oase van rust is! Hier doken we heerlijk burgerlijk na het avond eten met een leesboek ons bed in, om de volgende dag door het Nationaal Park te gaan wandelen. Echt voor iedereen een aanrader om heen te gaan, want het is echt super mooi daar! De foto’s zijn nog niks in vergelijking met het echte werk.
Na weer een avondje heerlijk vroeg ons bed in te zijn gedoken was het tijd om naar Budapest te vertrekken. Hier zouden we een paar dagen doorbrengen met onze studiegenoot Niek, die daar het komende semester gaat studeren. Wederom in de stad rondgelopen, lekker uit eten geweest, en toen was het ook alweer tijd om Mary’s verjaardag te gaan vieren! En een mooi feestje was het zeker, compleet met Hongaars karaoke en dansen in een underground club. De volgende dag uiteraard lekker uitgeslapen. Ook zijn we in Budapest nog naar het Terror Háza (House of Terror) geweest, in 1944 was dit het hoofdkwartier van de Hongaarse Nazi’s, the Arrow Cross Party, in de jaren die daarna kwamen huisden de Hongaarse communisten hier. Het museum geeft deze verschrikkelijke periodes van dictatorschap weer, compleet met passende muziek. Erg indrukwekkende ervaring, en voor we het wisten was het alweer 4,5u later toen we naar buiten kwamen.
Op vrijdag 3 september was het dan toch eindelijk tijd om naar Brno te vertrekken. Gelukkig was alles hier goed geregeld en kregen we meteen de sleutel van m’n kamer. Mary mocht hier voor drie euro per nacht ook logeren. De kamer is prima om de komende maanden in te wonen; woongedeelte met twee bedden, twee bureau’s met kasten, twee (groooote) klerenkasten in de gang, klein keukentje en tenslotte een douche en wc waar ik jullie de details over zal besparen ;)
Mary is een dagje de stad gaan verkennen en naar de dierentuin geweest, terwijl ik nog even lekker in m’n bedje bleef liggen en wat belangrijke zaken (probeerde) te regelen. Heb helaas nog steeds geen officiële acceptatie van de universiteit hier in Tsjechie binnen (hoop niet dat je droom werkelijkheid wordt Sandy ;)), maar dat zal de komende dagen wel binnenkomen hoop ik!
Verder begint aanstaande zondag m’n introductie, die een week zal duren, en op dinsdag 21 september heb ik m’n eerste college. Ik zal de volgende drie vakken gaan volgen: The Sociological Imagination and The Development of Social Thought, Introduction to Environmental Sociology en Gendering Welfare States. Ook zal hier nog een Tsjechische taalcursus bijkomen. Ben erg benieuwd naar de vakken en de manier van lesgeven hier.
M’n kamergenoot arriveert zondag, en daar ben ik ook erg benieuwd naar! Verder heb ik vanochtend nadat Mary vertrokken was wat pannen, bestek, glazen etcetera gekocht, en zal ik vanavond dan toch weer moeten gaan koken na drie weken uit eten te zijn geweest (we hebben slechts één keer zelf gekookt). Vanmiddag heb ik een afspraak met iemand van de opleiding Nederlands hier in Brno, soort sollicitatiegesprek voor een baantje als studenten-assistent; uurtje in de week Nederlandse conversatieles geven en het helpen met organiseren van activiteiten als Sinterklaas. Helaas is er nog iemand anders in de running, dus zal m’n best moeten doen vanmiddag ;)

Ohja, m’n adres hier is:
Anne Koop
Koleje Vinarska
Vinarska 5
603 00 Brno
Czech Republic

Schroom vooral niet om een kaartje te sturen, zodat ik het prikbord boven m’n bed op kan leuken ;)

Het verhaaltje is al veel langer geworden dan ik had gedacht, dus ik zal er een einde aan breien :) Zal zometeen nog wat foto’s van de vakantie posten en na de introductieweek zal ik weer een update plaatsen over de belevenissen van die week!

Liefs, Anne

• 08 September 2010 - 09:33

Anne Koop:

Hm, ik kom er nu achter dat ik maar heel weinig foto's kan plaatsen, dus daarvoor moeten jullie maar even gaan facebooken/hyven :)

• 08 September 2010 - 09:39

Oma:

nou schat, je hebt wel heel veel moois gezien en beleefd zo te lezen.
    Ik duim dat jij het wordt om Nederlands te geven en een echt Sinterklaasfeest kan organiseren.
    De kaarten voor je prikbord komen.
    dikke kus van mij

• 08 September 2010 - 09:43

Annerieke:

JOEHOE je eerste reisverslag!! Blijf ons vooral zo goed op de hoogte houden ;) Geniet ervan :D xxx
    En nog bedankt voor de leuke verjaardagskaart!

• 08 September 2010 - 09:57

Hey nichie!!!
    Klinkt allemaal goed, veel gezien in korte tijd dus. Dat beginnersfoutje hoort er zeker bij , hahahaha! Een keertje over de bol van je auto aaien en dan zit dat wel goed! Ik ben erg benieuwd naar hoe je lessen zullen gaan zijn! En je kamergenoot! Spannend!!!!!! Enne ik zal duimen dat jij het gaat worden met dat bijbaantje, komt helemaal goed!
    Dikke kus!

• 08 September 2010 - 09:58

Tante Dorientje:

Shit oma is me weer voorgeweest hoor!
    x

• 08 September 2010 - 22:30

PapaGidi:

Hoi Anne, mooi verslag van jullie belevenissen heb je gemaakt. Nu Mary naar Nederland is vertrokken kan de serious business beginnen ;-) Effe afkicken dus. En sterkte met je kookcapriolen trouwens. Ik verwacht wel een lekker tjechies gerecht als ik op bezoek kom natuurlijk.....
    XP

• 09 September 2010 - 08:22

Sanne:

Super leuk geschreven! Die trip van jullie klinkt echt geweldig :D En de vakken die je gaat volgen klinken ook heel interessant, nu nog een leuke kamergenoot en een introductie a la de TIKweek! xx

• 09 September 2010 - 09:00

Carolien:

Leuk om je verhalen te lezen! Dat klinkt als een erg leuke en gevarieerde rondreis door Europa :)

Veel plezier met de introductie!!

xx

• 09 September 2010 - 11:20

Mary:

Oehhh, je moet nog ff laten weten hoe je 'sollicitatie' is gelopen! Ben benieuwd! Want er moeten op de een of andere manieren natuurlijk activiteiten ondernomen worden om al die vrije tijd in te vullen :D. Ik ben weer veilig thuis beland in ieder geval en alles (inclusief tent!) zit alweer lekker in de was (thanks mam :)). De reis helemaal prima verlopen. Ik zat helemaal klaar met mijn koffers toen pap en mam 'eindelijk' aankwamen (verkeerde ingang van de luchthaven ingelopen...). Nou, en dan begint voor mij morgen het harde leven (weer)...

x

PS: één voordeel aan weer thuis zijn: SOEP SOEP en nog eens SOEP wanneer ik wil. En ik ga zometeen wortelstamp eten, YEAH!!!! :D

Ohja.. en 3FM klinkt toch idd beter dan alle buitenlandse radiozendertjes...

• 10 September 2010 - 12:28

Thomas:

ruig! en ik doe ondertussen even inspiratie op voor een komende vakantie, als je t niet erg vindt :D

groetjeees

• 12 September 2010 - 09:59

Ellis:

Jaaa het eerste verhaaltje, leuk leuk! Klinkt als een super toffe roadtrip met mary. En nu gaat het dan echt beginnen, geniet ervan. Ik duim voor een gezellige (niet chinese ;)) huisgenoot. En tot je verhaaltje over een dikke week, dat beloven veeel updates te worden komend half jaar, goed bezig! Liefs

• 13 September 2010 - 15:01

Renskje:

You've got mail!! Mooi verhaal! Klinkt gaaf! Succes in Brno!
    X

• 14 September 2010 - 19:12

Margreeth:

Ha die anne! Klinkt als super leuke vakantie. Ga foto's snel bekijken! Ben benieuwd naar je eerste studieervaringen, en vooral nu ook ff naar je roommate! Hoop dat ze 'leuk communicatief' is! Have fun dear! Xx margreeth

• 15 September 2010 - 09:24

Annemieke:

Ha Anne,

Je bent een super schrijfster;)

ben benieuwd hoe alles is afgelopen;)en hoe je verdere verblijf zal zijn;)

have fun en de kaart komt snel

dikke kus van Tim en Anouk

• 16 September 2010 - 10:11

Sandy:

Anne!

Hoe is je introductie? Leuke mensen? Gelukkig heb ik geen rare dromen meer gehad, dus die officiële acceptatie zal wel goed komen:)

Je verhalen klinken goed, veel leuke dingen gedaan en vele mooie dingen gezien. Een goed begin van een hele mooi tijd!:)

Ook leuk om te lezen dat je in Pula en Plitvice meren bent geweest, daar ben ik in juli ook geweest. Vooral Plitvice was idd zeer bijzonder! En vorig jaar ben ik ook naar Budapest en House of terror geweest, erg indrukwekkend idd.

Nog veel plezier bij je introductie!

xx Sandy

• 16 September 2010 - 14:51

Hey mupke!!!!
    En kan je een sinterklaasparty gaan organiseren of niet?
    Dikke kus