Introductie en eerste colleges - Reisverslag uit Brno, Tsjechische Republiek van Anne Koop - WaarBenJij.nu Introductie en eerste colleges - Reisverslag uit Brno, Tsjechische Republiek van Anne Koop - WaarBenJij.nu

Introductie en eerste colleges

Door: anneinbrno

Blijf op de hoogte en volg Anne

27 September 2010 | Tsjechische Republiek, Brno

Ja lieve mensen, daar is ie dan eindelijk; m’n tweede update. Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen!

De afgelopen twee weken heb ik zo ontzettend veel meegemaakt dat het lijkt alsof ik al twee maanden in Brno rondloop. En ik moet zeggen, het begint hier nu ook al echt als ‘thuis’ te voelen; de eerste woordjes Tsjechisch zijn gesproken, de tram en busroutes zijn bekend en ook de eerst vrienden zijn gemaakt! Maar ik zal beginnen waar ik de vorige keer gebleven was, de introductieweek.
Het was een ontzettend intensieve, maar leuke week. Ik zal er niet te uitgebreid over vertellen, want dan wordt het redelijk langdradig denk ik zo. Op de zondag voor de introductieweek hadden we een welkomstlunch met alle internationale studenten, en omdat mijn tutor me helaas in de steek had gelaten (oke, ze moest een Turks meisje ophalen van het station) werd ik meteen in m’n eentje in het diepe gegooid. Maar zoals dat altijd gaat, je leert sneller mensen kennen wanneer je in je eentje rondloopt. En ook zo die dag; veel mensen leren kennen en ook ontzettend veel gelachen! ‘s Avonds was er een feest in de Vinarska (de flat waar we wonen), maar helaas was de feestruimte iets te klein, dus besloten we om vroeg naar bed te gaan! Maandag was een dag van registreren, registeren en nog eens registreren. ‘s Ochtends hadden we trouwens een test om te bepalen wat je niveau van de Tsjechische taal is, net als velen anderen heb ik geen woord van die test in kunnen vullen, en net als ieder ander werd ik dus in een van de ‘beginners I’ groepen geplaatst. Maar omdat deze groepen naar land ingedeeld warden, en ik de enige Nederlander was zat ik in een groep met Finnen, Kazachstanen en Litouwers (is dit een woord?), kortom allemaal mensen die enigzins Russisch spreken. En laat het Russisch nou wel lijken op Tsjechisch. Mijn intensieve taalcursus werd dus meteen al omgedoopt tot een mega intensieve taalcursus. De dagen erna stonden de middagen vooral in het teken van de taalcursus. En ik kan zeggen; het is echt een ontzettend lastige taal. Het lijkt in de verste verte niet op Nederlands, Engels, Duits, Frans of wat dan ook. Afgelopen week is de Semestrial Czech language course begonnen, en het voordeel van mijn mega intensieve cursus is dan ook dat ik de afgelopen twee lessen een beetje op m’n luie reet kon zitten, aangezien mijn groep deze onderwerpen al tijdens de introweek behandeld had. De lerares is trouwens heel gezellig en spreekt erg goed Engels.
Maar oke, terug naar de introdctieweek. De ochtenden stonden vooral in het teken van praatjes over de Tsjechische geschiedenis (saaaai), het Tsjechische universiteitssysteem (leerzaam) en de Tsjechische cultuur (leuk). Op de dinsdagavond was er een Welcoming reception met gratis eten en drinken, en daar waren wij dan natuurlijk bij aanwezig! ‘s Avonds zijn we met een grote groep naar een café geweest waar iedere tafel z’n eigen tap heeft, en iedere persoon aan die tafel weer z’n eigen nummer heeft zodat het afrekenen aan het eind van de avond invidueel gebeurd. Lekker makkelijk zou je denken, ware het niet dat sommige mensen vergaten,of misschien wel ‘vergaten’ te betalen! Maar dat mocht de pret niet drukken. Op woensdagavond was er het eerst Erasmus feest en dat was erg gezellig! Het weekend na de introductieweek zijn we allemaal gaan uitrusten, en natuurlijk ook nog een beetje verder gaan feesten voordat de colleges dan echt zouden beginnen.

Maandag de 20e was het dan eindelijk zover; de eerste colleges zijn begonnen. Er zijn nogal wat wijzigingen in de vakken die ik volg, omdat de roosters niet helemaal op elkaar aansluiten. Ik volg nu nog steeds het vak ‘The Sociological Imagination and The Development of Social Thought’, de andere vakken zijn vervangen door ‘Economic Aspects of the Transition Process I’, ‘Czech Cinema I’ en ‘History of the Central Europe’. En natuurlijk de Tsjechische taalcursus. Het niveau van de vakken is tot nu toe echt verbazingwekkend laag, ik snap niet dat het verschil tussen universiteiten in Europa zo ontzettend groot kan zijn. Hopelijk komt hier nog verandering in. Verder ga ik hier maar niet over uitwijden aangezien sommigen van mijn vrienden het wel moeilijk, veel en vervelend vinden. (Oke, ik geef toe, een college lang films kijken is ontzettend lastig ;))
Afgelopen zondag zijn we met een groep naar de Mococha Caves & Vyskov Brewery geweest. Was een erg gezellige dag, maar wel vermoeiend. Gisteren heeft dan ook iedereen de gehele dag goed gebruik gemaakt van z’n bed.
Voor de rest staat iedere woensdagavond hier in het teken van de themafeesten. Iedere woensdag organiseert de ISC (de studentenclub) een feest. Op maandag hebben ze filmavonden, dinsdag spelletjesavonden (jaja!), donderdag sportavonden en ga zo maar door. Aanstaande donderdag hebben we de laatste activiteit van de introductieweek, we gaan naar een balletvoorstelling in het theater van Brno. Moet zeggen dat ik daar erg benieuwd naar ben! Volgende week dinsdag gaan we ook met de ISC naar een balletvoorstelling (Carmen) en de week erna gaan we naar de opera. Aan culturele opvoeding geen gemis hier hoor. Aankomend weekend gaan we met een aantal een paar dagen naar Wenen toe! Ook staat Krakau voor eind oktober op de planning, en willen we nog naar Berlijn en Budapest gaan.

Het was trouwens mijn planning om in januari naar huis te komen, maar aangezien bijna iedereen hier voor Kerstmis al vertrekt, is de kans groot dat ik halverwege december al naar Nederland kom. Al m’n tentamens en laatste deadlines zijn in de week van 13 december. Een tentamen is ergens in januari, maar we gaan vragen of hij dit kan verzetten, en anders dan vlieg ik misschien daarvoor terug naar Brno. Heb namelijk niet zo’n zin om hier in m’n eentje te zijn met Kerstmis en Oud&Nieuw! Mijn Amerikaanse vriendinnetje Hannah wil graag Nederland bewonderen, dus ze rijdt misschien met mij mee terug naar Nederland voor een paar dagen sightseeing en vliegt daarna terug naar Tsjechie!

Oh, en veel mensen die benieuwd zijn naar m’n kamergenoot; helaas is dit nogal tegen gevallen. Het is een Spaans meisje dat geen woord Engels spreekt. Op zich heb ik niet zo heel veel last ervan aangezien ik weinig in m’n kamer ben, maar het zou toch handig zijn als je over bepaalde dingen zou kunnen communiceren. Waarschijnlijk (hopelijk) ga ik op 1 oktober dan ook verhuizen naar de kamer van twee vriendinnen, zij hebben namelijk een drie persoonskamer en hun derde huisgenoot gaat dan weg. Dat betekent dat ik dan een aparte kamer die aan hun kamer vastzit krijg (jippee, eindelijk privacy), dat ik minder huur ga betalen en dat ik met leuke mensen een kamer deel!

Verder zal ik nog wat vertellen over de mensen met wie ik hier veel om ga. We hebben een heuse ‘melting pot group’ gecreeerd. We noemen onszelf zo, omdat voor de rest de studenten veel omgaan met mensen uit hun eigen land; alle spanjaarden klitten samen en spreken ook geen woord Engels (oke enigzins overdreven), alle Litouwers (and again, is dit een woord?), alle Amerikanen en Canadezen, alle Fransmannen etcetera. Ik ga zelf veel om met Hannah en Kelsey uit de USA, Neva, Coco en Wiebke uit Duitsland, Stavros uit Griekenland, Luca en Louise uit Italie, Bojana, Petar en Marco uit Bosnie, Jelena uit Montenegro, Burak uit Turkije. Het is een hele leuke groep om mee om te gaan, omdat we ook veel praten over de cultuurverschillen tussen onze landen en de politiek in onze landen (denk aan Kosovo, Bush&Obama etcetera). Trouwens, ieder land dat hier vertegenwoordigd is, heeft minimaal vier of vijf studenten uit dat land, en daar ben ik (samen met de Belg Niels) een uitzondering op. Op zich is dat niet zo heel erg, omdat ik op die manier gedwongen wordt om constant Engels te praten en dat is natuurlijk alleen maar goed. Maar soms is het ook wel fijn om eens in het Nederlands te kunnen praten. M’n vrienden vinden dit af en toe zielig voor me en zijn daarom begonnen met het leren van Nederlands (helaas zijn het vooral scheldwoorden ;)).

Ik ben trouwens ook aangenomen als student-assistant bij de opleiding Nederlands (samen met de Belg), ik ga vanaf volgende week iedere maandag een uurtje conversatieles geven aan de studenten, en daarnaast bereid ik die les een uurtje per week voor en help ik/ben ik aanwezig bij de Nederlandse filmavonden en de Sinterklaas avond. Voor de geinteresseerden: http://sites.google.com/site/brnonederlandistika/aktuality/student-assistenten .

Voor de rest zou ik nog wel honderd dingen kunnen vertellen die ik de afgelopen twee weken heb meegemaakt, maar dat wordt echt te veel van het goede. Eergisteren hadden Wiebke, Hannah en ik dan ook een gesprek over de dingen die je hier mee maakt. De conclusie van het gesprek is dat het ontzettend lastig is om over te brengen wat je hier allemaal doet, op wat voor manier je dingen mee maakt en hoe je vrienden hier zijn. Veel dingen zijn namelijk gerelateerd aan bepaalde plaatsen, momenten en mensen, en aangezien jullie die mensen en plaatsen niet kennen is het nogal lasting om dit over te brengen. We denken dan ook allemaal dat we na onze uitwisseling in een groot zwart gat vallen (jaja, lekker dramatisch), omdat je leven hier in Brno niet een vakantie is waarover je tegen je familie kan vertellen op een manier van ‘ik heb dit museum gezien, en dat land bezocht’ met de bijbehorende foto’s etcetera. Het leven hier is op dit moment ook je echte leven, en als ik nu in Nederland zou zijn zou ik ook niet mijn hele week uitgebreid kunnen en willen beschrijven omdat het vaak samenhangt met bepaalde dingen. Zelfs al het vertellen over de mensen met wie je omgaat en uit welk land ze komen is al raar, omdat mensen zich vaak automatisch een beeld vormen van bepaalde culturen/landen.
Maar voor zo ver mijn filosofische blik op mijn uitwisseling tot nu toe ;)

Ik wil iedereen die een kaartje heeft gestuurd heeeel erg bedanken, m’n prikbord begint al aardig vol te raken. En ook iedereen die me blijft mailen en op de hoogte houden van de ontwikkelingen in Nederland, super leuk en blijf dat vooral doen, want ik vind het leuk om te lezen!

Ga nu maar wederom een eind breien aan het verhaal, want het is veel langer geworden dan ik had gedacht. Sorry hiervoor, maar voor mezelf is het fijn, want dan kan ik over een paar jaar weer eens terug lezen wat ik hier allemaal ook alweer heb meegemaakt. Ik ga nu met Hannah en Jelena naar de ISC om kaartjes voor het ballet van volgende week te kopen, en daarna ga ik weer nieuwe Tsjechische woordjes leren! Morgen is hier trouwens een nationale feestdag, alle winkels zijn dicht en er zijn geen colleges. Denk dus dat er vanavond weer een klein feestje aan zit te komen ;)

Liefs vanuit Brno!

  • 27 September 2010 - 14:11

    Carolien:

    Hey Anne,
    Wat een belevenissen..! Het klinkt inderdaad alsof je al veel langer in Brno zit!
    Het is je toch aardig gelukt om ons een kijkje te geven in je leven daar hoor, erg leuk!
    Geniet ervan!
    xx Caro

  • 27 September 2010 - 14:41

    Ellis:

    Heey Anne,
    Zo te horen heb je al lekker je plekje gevonden. Klinkt echt super leuk al die uitjes en internationale vrienden. Geniet van alle belevenissen!
    xxx
    ps. no worries over zwarte gaten, er zijn altijd drukke masters die ze op kunnen vulllen, weet ik zo ;)

  • 27 September 2010 - 15:04

    Oma:

    Ha mop
    Wat spannend allemaal. En dat in zo'n korte tijd.
    Je schrijft geweldig!
    Gezellig en amusant.
    Ik duim dat het lukt met de kamer. En......het zou heerlijk zijn als je met de Kerst hier bent.
    Dikke kus

  • 27 September 2010 - 15:47

    Tante Dorientje:

    Hey filosoofje!
    Klinkt allemaal goed ....behalve die spaanse dame dan......spreek jij geen spaans dan?:-) Ik zal met oma meeduimen dat het gaat lukken met die kamer! Zou wel heel leuk zijn! Hoe is het weer daar, daar heb ik niks van gelezen..........hier regenachtig en koud! Niet leuk! Nou veel plezier daar met het ballet!
    Dikke kus!

  • 27 September 2010 - 17:25

    Miriam:

    Hey mupke,

    Balet a opera prvoadý pro Anne. Kultura moc velice zajímavý :-)

    Kusje

  • 27 September 2010 - 17:36

    Mary:

    Oh oh, ik denk dat ik wekelijks een leesuurtje van jouw avonturen moet gaan inplannen :). Ik vind het fijn om te horen dat je er zo goed op je plek zit en dat je je zo vermaakt. Maar then again... ik had niet anders verwacht!

    x

  • 27 September 2010 - 19:49

    Sandy:

    Hey hey!

    Lang verhaal idd, maar vond het vooral niet erg! Heel leuk om alles te lezen!
    Goed om te zien dat je daar al een flinke vriendengroep hebt, al wat uitjes en heel wat feestjes achter de rug hebt en nog genoeg op de planning hebt staan:)
    Ik hoop dat het niveau van de colleges wat beter wordt, zodat dat - net als de cursus Tsjechisch - toch ook een uitdaging wordt.

    Jammer dat iedereen voor kerst alweer naar huis gaat, want ja die feestdagen in NL kun je nog zo vaak vieren... Dus misschien toch nog even je overtuigingskracht gebruiken om te zorgen dat je een geweldige kerst en oud op nieuw voor 1 keer in Tsjechië kunt beleven! Al weet ik zeker dat niet iedereen het met dit advies van me eens is, die hebben liever dat je thuis bent:P

    Geniet er nog van daar!!:D

    xx Sandy

  • 28 September 2010 - 17:28

    Ebbers:

    Zo te horen is het daar goed uit te houden, en er staan een paar interessante stedentrips op de planning, nice.... :)

    Zelf heb ik me de afgelopen 8 dagen prima vermaakt in het Portugese Albufeira, uitstekend te doen in het naseizoen! Vanaf nu over op de orde van de dag, een baan zoeken....Zal je op de hoogte houden! X

  • 28 September 2010 - 18:18

    PapaGidi:

    Wat een verhaal! Het leest als een boek, maar daar zal jij daar wel niet aan toe komen schat ik zo. Je verveelt je geen minuut zo te lezen dus dat klinkt goed. Is het Tjechische eten een btje te kauwen of leef je op Gerstenat. Dat hebben ze daar uitgevonden dus dat willen we snel komen proeven.
    Ik spreek je na dit weekeinde, oké? XjeP

  • 28 September 2010 - 18:36

    Margreeth:

    Hè globetrotter. Wat klinkt het leuk allemaal daar! En je máákt het ook leuk! Fijn dat je je al thuis voelt! Zo klinkt het ook echt als je t leest. En je filosofische bespiegelingen zijn goed te volgen. Toch fijn dat je ons btje laat meebeleven! Dat je nog maar een maand daar bent en al zoveel ervaringen en vrienden hebt 'opgedaan' ! Fantastisch. Geniet nog lekker lieverd. Xxmargreeth

  • 28 September 2010 - 19:31

    Marjooo:

    Wat een leuk verslagje....
    Met meer van deze verhalen maak je volgens mij vele jaloers. (incl. mijzelf)
    Mocht de studie je niet meer zo boeien zou je kunnen denken aan een carriere in schrijverswereld.
    Blijf genieten daar en denk af entoe ok ff aan ons???
    groetjes ook van Ad
    doeidoei Marjooo

  • 28 September 2010 - 19:44

    Sanne:

    Jaaa, weer een verhaal! Echt leuk om te lezen wat je allemaal mee maakt :D Wel balen dat het niveau laag is, maargoed dan valt jouw briljantie nog meer op toch? ;)
    Leuk ook, jullie 'melting pot group', have fun! xx

  • 29 September 2010 - 12:45

    Jiska:

    Hola Anne!
    Kan je wel een spoedcursusje spaans geven, ik weet namelijk PRECIES hoe het is om tussen spaanstaligen die geen engels spreken te zitten ;) Enjoy!! x

  • 01 Oktober 2010 - 10:11

    CA:

    Ooooh, wat fantastisch allemaal! Een nieuwere fijnere kamer, zelfs een bijbaantje en: geen Nederlanders om je heen! Geloof me, als je overal Nederlanders tegenkomt, wordt je ook niet blij van hoor. En Nederlands praten kun je ook via skype ;) Nee hoor, ik snap dat het soms fijn is om NLds te praten. Het klinkt allemaal weer heerlijk Erasmus, krijg zelf er allemaal wat kriebels van: helemaal leuk! En ook echt super dat je groep zo divers is, geloof me, dat praten over elkaars culturen is echt super en hier leer je echt veel van! Succes met de taalcursus en je vakken (erg belangrijk!), maar vooral: echt heeeel veel plezier! Ik kijk weer uit naar je volgende verhaal. Kus! CA

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tsjechische Republiek, Brno

Studeren in Brno

Recente Reisverslagen:

11 December 2010

Laate maand in Brno!

14 November 2010

Boring Ostrava and beautiful Krakow

18 Oktober 2010

Wenen en sightseeing in Brno

27 September 2010

Introductie en eerste colleges

08 September 2010

Vakantie!
Anne

Actief sinds 23 Juli 2010
Verslag gelezen: 290
Totaal aantal bezoekers 6961

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2010 - 16 December 2010

Studeren in Brno

Landen bezocht: